آیا آجیل باعث نفخ می‌شود؟

چرا آجیل باعث نفخ میشود

نفخ معده یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است و همه ما تجربه‌ای از نفخ معده را در طول زندگی داشتیم، اما برخی از غذاهای خاص مخصوصاً مصرف آجیل باعث ایجاد نفخ‌ می‌شود؛ بنابراین در این مطلب از سایت آجیل و خشکبار روغنی این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا آجیل باعث نفخ می‌شود؟

درحالی‌که دلایل مختلفی وجود دارد که چرا آجیل باعث نفخ می‌شود، به همان اندازه همراه حل‌هایی برای به حداقل رسیدن این علائم وجود دارد. پس در این مقاله تا انتها با ما باشید تا هم بررسی کنیم که چرا مصرف آجیل شما را نفخ می‌کند و هم را حل‌های جلوگیری از این مشکل را بررسی کنیم.

آیا آجیل باعث نفخ می‌شود؟
آجیل و نفخ

چرا آجیل شما را دچار نفخ می کند؟

یکی از دلایلی که آجیل باعث نفخ در شما می‌شوند، فیبر بالای آنهاست. به این معنی که باکتری‌های روده شما مقداری از فیبر را می‌خورند و به‌عنوان یک محصول جانبی گاز تولید می‌کنند.

علاوه بر این، آجیل‌ سرشار از اسید فیتیک، تانن و FODMAP هستند که همگی اینها اجزایی‌اند که می‌توانند دستگاه گوارش شما را تحریک کنند.

4 دلیل برای اینکه آجیل شما را نفخ می‌کند

  • آجیل سرشار از فیبر است
  • حاوی اسید فیتیک است
  • دارای تانن است
  • آجیل دارای FODMAP زیادی هستند

آجیل سرشار از فیبر است

خب بیاید از این دلیل ساده نفخ با آجیل صحبت کنیم. وقتی غذای فیبری می‌خورید، باکتری‌های روده فیبر را می‌خورند و به‌عنوان محصول جانبی گاز تولید می‌کند.

پس وقتی غذاهای حاوی فیبر بالا مانند آجیل می‌خورید، باکتری‌های روده شما گاز تولید می‌کنند و این در نهایت به این معنی است که شما نفخ می‌کنید.

پیشنهادی: برای بازدید از آجیل سازمانی و راهنمای خرید آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید
نحوه خشک کردن انجیر در خانه

آجیل حاوی فیتیک اسید است

یکی دیگر از دلایل متداول که چرا آجیل باعث ایجاد گاز و نفخ در شما می‌شود، این است که آجیل دارای ترکیبی به نام اسید فیتیک است.

اسید فیتیک اغلب یک “ضد مغذی” نامیده می‌شود.

4 دلیل برای اینکه آجیل شما را نفخ می‌کند
مغز آجیل

این نام را به این دلیل داده‌اند که به مواد معدنی خاصی (به‌ویژه آهن، منیزیم، روی و کلسیم) متصل می‌شود که مانع از جذب آن در بدن می‌شود.

ما به‌عنوان انسان فقط می‌توانیم 40 تا 60 درصد اسید فیتیک را هضم کنیم، بنابراین مقداری از آن بدون هضم باقی می‌ماند. وقتی آجیل مصرف می‌کنیم، اسید فیتیک‌های هضم نشده  باعث تحریک سیستم گوارشی و نفخ شود.

آجیل تانن دارد

علاوه بر اسید فیتیک، یکی دیگر از اجزای رایج موجود در آجیل اسید تانیک (تانن) است. اینها همچنین به‌عنوان ضد مغذی شناخته می‌شوند.

درحالی‌که تانن‌ها یک آنتی‌اکسیدان قوی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند، برای برخی افراد، مصرف بیش از حد غذاهای حاوی تانن (چای، قهوه، انواع توت‌ها، انگور و سیب) می‌تواند گاز و نفخ ایجاد کند.

آجیل دارای FODMAP زیادی هستند

FODMAPها زنجیره‌های کوتاهی از کربوهیدرات‌ها هستند که می‌توانند در افرادی که از سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند نفخ ایجاد کنند. اینها در واقع عبارات علمی برای گروه‌بندی کربوهیدرات‌های مضری هستند که سبب تحریک سیستم گوارش و بروز مشکلاتی مانند ورم کردن، نفخ و معده درد می شوند.

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هستند معمولاً دستگاه گوارشی حساس‌تری دارند، به این معنی که وقتی غذاهای با فود مپ بالا مصرف می‌کنید، به روده شما می‌رسند و گاز تولید می‌کند. در نهایت این بدان معنی است که شما نفخ می‌کنید و احتمالاً اسهال دارید.

برای جلوگیری از نفخ با آجیل از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

ابتدا مشخص کنید چه چیزی باعث نفخ می شود.

 آیا فیبر است؟  

برای دانستن اینکه آیا به دلیل غذاهای فیبر بالا دچار نفخ می‌شوید، دقت کنید که آیا سایر غذاهایی که فیبر بالایی دارند نیز همین واکنش را به شما نشان می‌دهند؟

برای جلوگیری از نفخ با آجیل از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

اسید فیتیک است؟

اگر سایر مواد غذایی با اسید فیتیک بالا مانند لوبیا، تخمه آفتاب‌گردان، دانه کنجد و جوانه گندم نفخ ایجاد می‌کنند، به این معنی است که شما به اسید فیتیک حساس هستید.

بیشتر بخوانید
کدام آجیل ویتامین دی دارد؟

آیا این تانن است؟

اگر هنگام نوشیدن چای، قهوه، انواع توت‌ها و سیب نفخ می‌کنید به این معنی است که به تانن‌ها حساس هستید.

آیا فود مپ است؟

در نهایت، اگر به IBS ( سندرم روده تحریک‌پذیر) مبتلا شده‌اید یا متوجه شده‌اید که سایر غذاهای با فود مپ بالا مانند لبنیات، حبوبات و محصولات گلوتن باعث نفخ می‌شوند، باید مصرف خود را کاهش دهید.

انواع آجیلی که ممکن است باعت نفخ شود
انواع آجیل و نفخ

انواع آجیل که ممکن است باعث نفخ بیشتر شود

از این نوع آجیل‌ خودداری کنید:

  • اگر به دلیل داشتن فیبر نفخ می‌کنید از مصرف بادام، پسته، فندق اجتناب کنید.
  • برای کسانی که با اسید فیتیک مشکل دارند از بادام، گردو و آجیل  خودداری کنند.
  •  اگر به دلیل داشتن تانن نفخ می‌کنید از: گردو اجتناب کنید.
  • اگر مبتلا به IBS هستید، از آنهایی که دارای فود مپ بالا هستند مانند: بادام، بادام‌هندی، پسته و فندق اجتناب کنید.

چگونه درد معده را بعد از خوردن آجیل تسکین دهیم؟

اگر نفخ دارید و به دنبال راه‌هایی برای کاهش درد خود هستید، در ادامه بهترین راه‌حل‌هایی برای کاهش نفخ پس از مصرف آجیل را بررسی می‌کنیم.

  • چای زنجبیل. به نظر می رسد زنجبیل تحرک دستگاه گوارش را افزایش می دهد، به این معنی که می تواند هضم را تسریع کند. اگر می خواهید هضم بهتری داشته باشید، مقداری لیمو به چای خود اضافه کنید. من می توانم به شما اطمینان دهم که این درمان نهایی نفخ است.
  • چای نعناع. به نظر می‌رسد نعناع به تسکین مشکلات گوارشی کمک می‌کند. در مطالعات اشاره شده است که می‌تواند اسپاسم معده را کاهش دهد.

چای بابونه. نه‌تنها می‌تواند شما را آرام کند و خواب خوبی به شما بدهد، بلکه می‌تواند نفخ شما را بعد از غذا کاهش دهد.

تسکین نفخ
چای نعناع

راه‌هایی برای جلوگیری از نفخ ناشی از آجیل

آجیل را خیس کنید

یکی از راه‌های جلوگیری از نفخ، خیس کردن آجیل به مدت حداقل 24 ساعت است. هنگامی که آنها را خیس کردید، می‌توانید آنها را خشک کنید و آنها را ذخیره کنید تا برای 2-3 روز آینده آماده مصرف شوند.

آجیل کم فودمپ را انتخاب کنید

مواردی را انتخاب کنید که فودمپ کمی دارند (حداقل برای 4 هفته آینده) تا به سیستم گوارش خود استراحت دهید.

بیشتر بخوانید
خواص تخمه آفتابگردان برای مو

سم‌زدایی از آجیل را انجام دهید

سم‌زدایی برای کسانی که به طور مکرر نفخ می‌کنند، توصیه می‌کنم حداقل به مدت چهار هفته از مصرف آجیل خودداری کنند، این کار به دستگاه گوارش شما زمان کافی برای بهبودی می‌دهد. پس از حذف آنها برای حداقل چهار هفته، می‌توانید شروع به‌اضافه کردن آنها به‌آرامی و یکی‌یکی کنید.

راه‌هایی برای جلوگیری از نفخ ناشی از آجیل
مصرف آجیل و نفخ

برای مثال، با اضافه‌کردن 10 گرم بادام شروع کنید و بررسی کنید که آیا علائمی دارید. اگر هیچ علامتی ندارید، می‌توانید تا زمانی که تحمل خود را پیدا کنید، آن را به 20 گرم افزایش دهید. این کار را با هر یک از آجیل‌ تکرار کنید تا بررسی کنید کدام آجیل را می‌توانید در مقادیر بیشتری بخورید.

مصرف آجیل خود را کاهش دهید

اگر کاهش مصرف آجیل به مدت چهار هفته برایتان سخت است، می‌توانید میزان مصرف آجیل خود را کاهش دهید.

خوراکی های نفاخ را بشناسید

آجیل تنها غذاهایی نیستند که باعث نفخ می‌شوند:

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، غذاها، نوشیدنی‌ها و محصولات مختلفی را فهرست کرده است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • سبزیجات: مارچوبه، کنگر فرنگی، کلم‌بروکلی، کلم، گل‌کلم، قارچ و پیاز
  • میوه‌ها: سیب، گلابی و هلو
  • غلات کامل: گندم کامل و سبوس
  • محصولات شیر: ماست و پنیر
  • نوشیدنی‌ها: نوشیدنی‌های گازدار و شربت ذرت فروکتوز

بااین‌حال یک چیزی که باید به‌خاطر داشته باشید این است که مقدار گازی که ممکن است از خوردن یک نوع غذا تولید شود، ممکن است با افراد دیگر متفاوت باشد.

 آجیل تنها غذاهایی نیستند که باعث نفخ می شوند
آجیل و نفخ معده

اگر مطمئن نیستید که کدام نوع غذایی که می‌خورید باعث ایجاد نفخ در شما می‌شود، می‌توانید سعی کنید آنها را یکی‌یکی حذف کنید. سعی کنید از برخی از این غذاها اجتناب کنید تا ببینید آیا وضعیت شما بهتر می‌شود یا خیر.

 سخن آخر

در این مطلب از سایت آجیل و خشکبار روغنی توضیح دادیم که آیا آجیل باعث نفخ می‌شود؟ آجیل به‌طورکلی باعث ایجاد گاز نمی‌شود. اما حاوی فیبر، فیتات‌ها، تانن‌ها و گالاکتولیگوساکاریدها هستند که همگی در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند. بهترین راه برای کاهش گاز و مشکلات گوارشی، مصرف آجیل در حد اعتدال و در وعده روزانه توصیه شده است.

zahrarezayi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *