تخمه های چاق کننده چگونه باعث افزایش وزن می شوند؟

تخمه ها باعث اضافه وزن

تخمه ها در گونه های مختلفی وجود دارند و به صورت خام یا بوداده به بازار عرضه می شود. بیشتر نوع تخمه ها به دلیل داشتن چربی و پروتئین بالا به عنوان تخمه های چاق کننده شناخته می شوند. همچنین مصرف آن ها نه تنها اشتها را باز می کند بلکه باعث افزایش اضافه وزن نیز می شود. شاید بسیاری از شما فکر کنید با کمی تخمه خوردن وزنتان بالا می رود در حالی که اینطور نیست. در صورتی با خوردن تخمه چاق می شوید که هر روز و به مقدار زیاد از آن استفاده کنید. خوردن مقدار کمی از آن تاثیر چندانی روی وزن شما نخواهد داشت.

اگر دوست دارید بدانید که با خوردن زیاد چه تخمه هایی ممکن است چاق شوید با ادامه مقاله همراه باشید. 

فهرست مطالب

  • چرا تخمه ها باعث اضافه وزن می شوند؟
  • تخمه های چاق کننده کدام است؟
  • نکات لازم و ضروری در استفاده از تخمه ها

چرا تخمه ها باعث اضافه وزن می شوند؟

در ترکیبات تخمه ها، انواع ویتامین ها، مواد معدنی مختلف مانند: روی، آهن، کلسیم، فیبر و … وجود دارد. چربی و پروتئین که از مهم ترین فاکتورهای باز شدن اشتها افزایش وزن هستند در اکثر تخمه های چاق کننده موجود است. بنابراین اگر لاغر هستید می توانید روزانه 100 گرم از تخمه ها را در برنامه میان وعده خود قرار دهید. تخمه ها به دلیل داشتن کالری بالا، در انجام کارهای روزانه خسته نخواهید شد.

یکی از تنقلات پر طرفدار در هر مهمانی و جایی تخمه است و به راحتی می توانید آن را تهیه و در هر جایی که باشید استفاده کنید.

تخمه های چاق کننده کدام است؟

تخمه های زیادی خاصیت افزایش اشتها و چاقی را دارند. تخمه ها به علت درصد بالایی از کالری که دارند، در بدن افرادی که فعالیت بدنی زیاد نداشته و در حال استراحت است نمی سوزند. به همین دلیل در قسمت هایی از بدن شخص کالری ها ذخیره شده و فرد دچار اضافه وزن و چاقی می گردد.

انواع تخمه هایی که موجب چاقی است به شرح زیر است:

تخمه آفتابگردان

یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین تخمه ها آفتابگردان است که مقوی و سرشار از مواد معدنی است. ایرانیان در هر مهمانی و دورهمی ها، از تخمه آفتابگردان برای سرگرمی و تفریح استفاده می کنند. اگر در صدد رژیم گرفتن هستید و می خواهید لاغر شوید تخمه آفتابگردان با مصرف مقدار زیاد توصیه نمی شود. زیرا باعث افزایش وزن خواهد شد. بهتر است بدانید که در هر 100 گرم این تخمه ۵۸۴ کالری وجود دارد که در صورت نسوختن آن، در بدن تجمع یافته و باعث چاقی می شود. خواص آن بیشتر از تجمع کالری و چربی ها در قسمت هایی از بدن مانند شکم است. خواصی مانند: ویتامین E، سلنیوم، نیاسین، ویتامین B6، فیبر، پروتئین، اسید پنتوتنیک و آهن است.

بیشتر بخوانید
میوه خشک را چگونه نگهداری کنیم؟

همانطور که گفتیم تخمه آفتابگردان نه تنها از تخمه های چاق کننده محسوب می شود بلکه لاغر کننده نیز است! 

تعجب نکنید. این تخمه دو جانبه عمل می کند و عملکرد آن نیز به رفتار تغذیه ای شما وابسته است. در صورت خوردن مقدار کمی از تخمه آفتابگردان شما احساس سیری خواهید کرد. بنابراین هم کالری کمتری را دریافت می کنید و هم اشتهای خود را برای خوردن غذا از دست می دهید. به فرض مثال: اگر از 100 گرم تخمه آفتابگردان فقط 40 گرم آن را مصرف کنید احساس سیری به شما دست خواهد داد. و این خود باعث کاهش اشتها و وزن است. برعکس اگر به مقدار 90  گرم یا 100 گرم از آن را بخورید با اینکه اشتهای شما کم می شود اما کالری زیادی کسب خواهید نمود.

بهتر است مغز تخمه آفتابگردان را در مقدار کم و میان وعده، بعد از شام یا ناهار مصرف کنید. به گونه ای که نزدیک وعده های غذایی نباشد. بنابراین وزن شما نرمال خواهد ماند.

تخمه کدو یکی از تخمه های چاق کننده

این تخمه نیز مانند تخمه آفتابگردان کالری زیادی داشته و به عنوان چاق کننده است. اگر می خواهید یک میان وعده مقوی داشته باشید تخمه کدو گزینه خوبی است. از آن جایی که هر 100 گرم از تخمه کدو دارای ۵۷۰ کیلوکالری است، باعث اضافه وزن می گردد. یکی از برتری هایی که این تخمه نسبت به تخمه آفتابگردان دارد، صفر بودن کلسترول آن است. از جمله ترکیبات تخمه کدو می توان به موارد مهمی همچون: فسفر ،منگنز و پروتئین و آهن اشاره کرد. تخمه کدو به علت سرشار بودن از آنتی اکسیدان در جلوگیری و بروز سرطان موثر است. تخمه کدو برا خلاف تخمه آفتابگردان چربی ندارد و با داشتن پروتئین بالا، به سلامت بدن و اندام های مختلف کمک می کند.

تخمه کدو مشهدی ریز شور

تخمه هندوانه

از تخمه های چاق کننده مغز داخل تخمه هندوانه است که به دلیل تردی، خوشمزگی و طعم به خصوصی که دارد. توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. کالری نسبتاً بالایی که این تخمه نسبت به تخمه‌های کدو و آفتابگردان دارد باعث اثر بخشی زیاد آن در امر چاقی است. در هر 100 گرم تخمه هندوانه ۵۹۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد که رقم بالایی به شمار می رود. در ترکیبات این تخمه منیزیم، آهن، پتاسیم و ویتامین B وجود دارد که به سلامت قلب و دیگر اندام بدن کمک می کند.

کسانی که در رژیم هستند و نمی خواهند چاق شوند، اما دوست دارند از مواد معدنی تخمه هندوانه بهره ببرند؛ بهتر است در مقدار کمتری مانند 30 گرم در میان وعده های خود استفاده کنند. 

تخمه ژاپنی از تخمه های چاق کننده

از تخمه هایی که با تخمه هندوانه در میزان کالری برابری می کند تخمه ژاپنی یا تخمه جابانی است. این تخمه نیز در هر 100 گرم خود ۵۹۰ کیلوکالری انرژی دارد. در صورت استفاده زیاد از این تخمه به دلیل ازدیاد اشتها، چاقی و اضافه وزن را در پی خواهد داشت. این تخمه را نباید با پوست خورد زیرا اسید معده را کاهش داده و زمینه ساز بیماری دیابت و کلیوی است. مواد معدنی موجود درون تخمه ژاپنی حاوی پروتئین، اسید فولیک، آهن، منیزیم، آنتی اکسیدان و روی است. همچنین وجود اسید آمینه باعث تقویت ماهیچه می شود. دلیل نام گذاری تخمه جابانی، تخمه های درون نوعی هندوانه غیر خوراکی در منطقه جابان شهر دماوند است که می روید.

بیشتر بخوانید
انواع پاپ کورن و طرز تهیه آن ها

تخمه رژیمی

این تخمه نوعی تخمه آفتابگردان است که در مقدار بسیار زیادی کشت می شود. یکی از تنقلات سالم به شمار رفته و خوش طعم و خوش عطر است. این تخمه حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی، مواد مغذی و انواع ویتامین ها است. از این رو در صورت خوردن آن در میان وعده برای انواع قسمت های بدن مفید واقع می گردد. از این تخمه در برخی غذاها و سالادها نیز به کار می برند. همچنین از تخمه رژیمی کره مارگارین و کره تخمه آفتابگردان هم تولید می شود.

نکات لازم و ضروری در استفاده از تخمه ها

  • کسانی که دچار فشار خون هستند نباید تخمه های شور و دارای چربی زیاد مصرف کنند.
  • کودکان و زنان باردار و شیرده نباید از تخم کدو استفاده کنند.
  • استفاده از تخم کدو به صورت پخته یا برشته ویتامین های آن را از بین می برد. سعی کنید به صورت خام آن را مصرف کرده و خوب بجویید.
  • مصرف بیش از حد تخم کدو باعث ایجاد درد معده می شود. کسانی که داروهای ادرار آور مصرف می کنند خوب نیست. افراد مبتلا به هیپوگلیسمی از تخم کدو استفاده نکنند زیرا ممکن است برای اینگونه بیماران خطرناک باشد.
  • استفاده از تخمه های چاق کننده شور و بو داده، به هیچ عنوان برای کسانی که می خواهند. این تخمه ها را در میان وعده های خود جای دهند توصیه نمی شود. اما اگر به صورت تفریحی و خیلی کم از تخمه ها استفاده می کنید عیبی ندارد.
  • افرادی که تخم ژاپنی را با پوست مصرف می کنند مراقب باشند. زیرا باعث ایجاد بیماری گوارشی و دیابت خواهد شد.
  • کسانی که اضافه وزن دارند مراقب باشند تا از تخمه ها زیاد استفاده نکنند. کالری زیادی که در این تخمه ها وجود دارد با بی تحرکی و وزن زیاد می تواند به باعث صدمه به کسانی شود که رعایت خود را نمی کنند.
  • خوردن زياد تخمه آفتابگردان در هر دو نوع آن می تواند سبب بیشتر شدن تری گليسريد شود.
  • اگر می خواهید وزن خود را نرمال نگه دارید و از فواید تخمه ها هم استفاده کنید. سعی نمایید تا در میان وعده های خود به صورت سنجیده و کنترل شده استفاده کرده و از پرخوری دوری کنید.
  • مصرف زیاد تخمه آفتابگردان باعث می شود كه شخص با مسائل به صورت عاطفی برخورد نماید و در شخص رقت قلب بوجود آید.
بیشتر بخوانید
بهترین آجیل‌ها برای بدنسازی کدامند؟

سخن پایانی

همانطور که در مطالب بالا دیدید تخمه ها در انواع مختلفی بوده و هر کدام فواید و مضرات خاصی را دارد. در صورت استفاده بیش از حد تخمه ها چاقی و اضافه وزن گریبان کسانی را که از چاقی فرار می کنند را خواهد گرفت. بنابراین اگر به دنبال افزایش وزن نیستید بهتر است خیلی کم از مغز تخمه ها بخورید. به هیچ عنوان مغزهای تخمه برای شما جای غذا را نخواهد داد. سعی کنید آن را به صورت خام و در میان وعده مصرف کنید. و در صورت داشتن بیماری خاص و بارداری نخورده و با پزشک خود مشورت کنید. تخمه های چاق کننده فقط عوارض اضافه وزن ندارند پس در خوردن مغزهای تخمه و آجیل‌ها کنترل شده عمل کنید.

zahrarezayi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *