خواص فندق برای کودکان و تأثیری که بر روی بدن آن ها می گذارد!

فندق برای کودک

دوران کودکی زمان مهمی برای رشد و تغذیه است. اگر کودک در این دوران به خوبی تغذیه نشده و انواع مواد مغذی دریافت نکند. ممکن است بر روی قد، وزن، سیستم ایمنی و سلامت بدنی او تاثیر منفی بگذارد. در صورت قرار گیری در معرض کمبود مواد مغذی و ویتامین ها بدن دچار اختلال می شود. و انواع بیماری ها در ممکن است ایجاد گردد.

این مواد مهم با میوه، سبزی، آجیل و مغزهای مفید، مواد غذایی سالم، لبنیات و … به دست می آید. با غذاخوردن کودک بعد از شش ماهگی دوران تغذیه اصلی او شروع می شود و فقط شیر مادر پاسخگو نیست. در مقاله پیش رو از خواص فندق برای کودکان می گوییم. تا با این میوه جنگلی آشنا، و در آجیل های خود بیشتر از آن استفاده کنید.

برای خرید آجیل بو داده و خام به صورت مخلوط و جداگانه با مراجعه به سایت آجیل و خشکبار روغنی محصولی با کیفیت و قیمت مناسب خریداری نمایید.

خواص فندق
خاصیت فندق برای کودکان

فهرست مقالات

  • خواص فندق برای کودکان چیست؟
  • چه زمانی به کودک فندق و آجیل دهیم؟
  • قرار دادن فندق در رژیم غذایی کودک – خواص فندق برای کودکان
  • چه کسانی نباید فندق مصرف کنند؟

خواص فندق برای کودکان چیست؟

فندق میوه ای کروی یا بیضی شکل است که در صنعت های مختلف مانند نوتلا یا شکلات سازی استفاده می شود.

ترکیه از بزرگترین تولید کننده فندق است. در ایران نیز جنگل فندق لو استان اردبیل دارای فندق های وحشی و ارگانیک است که به صورت خدادادی می روید. مغز فندق کمی محکم اما شیرین است و در گونه های مختلفی مانند پسته کشت می شود. این میوه سرشار از کربوهیدرات‌ها، فیبر، ویتامین A، بتاکاروتن، گروه ویتامین B 1, 2 ,3 ,6 ,9، ویتامین C. پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم، ویتامین K، ویتامین E است. بنابراین خاصیت آن را بررسی می کنیم که چه فوایدی برای کودک دارد.

فندق بوداده قزوین

نکته مهم: خوردن بیش از حد فندق یا آجیل و مغزهای روغنی خودداری کرده و روزانه بیشتر از 7 عدد آن ها استفاده نکنید. ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و … شود. در صورت بروز مشکل و یا آلرژی حتما به پزشک خود مشورت کرده و خوردن آن را قطع کنید. 

تقویت کردن حافظه و هوش

همه مادرها در دوران بارداری به دنبال راهی هستند که کودک او ذهنی فعالی داشته باشد تا بتواند در آینده به موفقیت های چشمگیری در زمینه درسی، کاری و … برسد. اما طبق بررسی های انجام شده فقط بخشی از هوش پدر و مادر را کودک به ارث می برد مابقی به تغذیه مادر در دوران جنینی و کودکی برمی گردد. فندق نیز از آن دسته مواد مغذی مهم دارای فسفر است که برای پویا کردن ذهن به کار می رود. بنابراین اگر می خواهید فرزند شما باهوش شود حتما فندق را نیز جزو برنامه میان وعده او قرار دهید.

بیشتر بخوانید
کدام آجیل ویتامین دی دارد؟
تقویت حافظه با فندق
خواص فندق برای هوش کودکان

جلوگیری از بروز کم خونی – از خواص فندق برای کودکان

فندق دارای آهن و ویتامین B9 یا همان اسید فولیک است که این دو در کنار هم به ازدیاد گلبول های قرمز خون کمک می کند. و در کودکان و بزرگسالان به خصوص خانم هایی که زایمان کرده و یا هر ماه دچار عادات ماهانه هستند باعث رفع مشکل کم خونی آنان می شود. با افزایش هموگلوبین در خون اکسیژن رسانی به سلول های مغزی نیز تقویت می شود و بچه دچار سر درد و یا ناتوانی در یادگیری و زود خستگی نمی شود. از طرفی به دلیل مقابله آنتی اکسیدان موجود در فندق با رادیکال های آزاد در بدن، هنگام بزرگسالی از بیماری های مختلف پیشگیری می شود.

جلوگیری از چاق شدن

اگر نگران اضافه وزن فرزند خود هستید باید بدانید که ویتامین گروه B موجود در فندق از چاقی جلوگیری کرده و وزن کودک را در حد نرمال حفظ خواهد کرد. چاقی نه تنها موجب ایجاد مشکلات سلامتی است بلکه باعث بلوغ زودرس نیز می شود. اگر مراقب وزن کودک خود نباشید ممکن است زودتر از موعد مقرر به بلوغ رسیده و آسیب های مختلفی را ایجاد کند. از خواص فندق برای کودکان نقش کلیدی آن در تنظیم متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی بدن است. به دلیل سرشار بودن فندق از پروتئین ماهیچه ها تغذیه و چربی های اضافه سوزانده می شود. دور از گفته ها نماند که فیبر موجود در فندق به کودک احساس سیری می دهد و او را از خوردن زیاد غذا دور نگه میدارد.

فندق خام قزوین ( شکسته )

استحکام استخوان

از مهم ترین مواد سازنده استخوان کلسیم و منیزیم است که در فندق نیز وجود دارد. این دو ماده کمک می کند تا سلول های استخوانی به درستی رشد کرده و جایگزین بافت سلولی قدیمی شود. در صورت کمبود منیزیم و کلسیم در بدن، استخوان ها دچار تحلیل می شود و شانس شکستگی بالا می رود. از طرفی نشانه های کمبود آن در بدن کودک درد زیاد پا و ران ها در هنگام بازی و پیاده روی خیلی کم و بالا رفتن از پله ها است.

بنابراین مصرف لبنیات و فندق و بادام درختی برای کودک در سن رشد بسیار مهم است.

بهبود مشکلات روده و احیای سلامت آن

از دیگر خواص فندق برای کودکان تنظیم سوخت و ساز بدن و هضم آسان مواد غذایی است. منیزیم موجود نه تنها برای استخوان ها مفید است بلکه کلسترول و اسیدهای چرب مضر را از بین می برد. همچنین فیبر موجود در آن به مقدار مناسبی بوده و عملکرد روده ها را بهبود می بخشد. و باعث از بین رفتن یبوست و مشکلات روده ای می شود.

بیشتر بخوانید
انجیر خشک، خواص و راهنمای خرید آن

کاهش استرس و بهتر شدن خلق و خو از خواص فندق برای کودکان

ویتامین ب و اسیدهای چرب مفید در این میوه شیرین بر روی سیستم های عصبی تاثیری مستقیم اما مثبت دارد. امگا 3 موجود در فندق از بیش فعالی و استرس کودک جلوگیری می کند. همچنین این ماده از مواد بهبود اختلالات رفتاری و خُلقی کودک به شمار می رود. اگر فرزند شما دچار بیش فعالی است یا دائم استرس می گیرد به او فندق بدهید تا بخورد و بعد از یک ماه تاثیر آن را ببینید. نا گفته نماند که این موارد تنها شامل بچه ها نشده و برای بزرگسالان نیز تاثیر دارد.

فندق و پوست و مو
خاصیت مفید فندق برای پوست و مو

کاهش ابتلا به سرطان

ماده ای که برای جلوگیری از سرطان توصیه می شود آنتی اکسیدان‌ها است. رادیکال های آزاد موجود در بدن نه تنها باعث بروز انواع بیماری است. بلکه سبب ایجاد سرطان و گسترش یاخته یا همان سلول های سرطانی در بدن می شود. آنتی اکسیدان وظیفه مبارزه با رادیکال های آزاد را بر عهده دارد و این موجب حفظ  سلامتی بدن می شود. فندق نیز نسبت به سایر آجیل ها آنتی اکسیدان بیشتری از نوع پروآنتویسانیدین دارد که از بروز سرطان جلوگیری می کند. امروزه دانشمندان از عصاره فندق برای درمان کردن سرطان های دهانه رحم ، سرطان کبد ، سینه و روده بزرگ استفاده می کنند.

تقویت و آبرسانی پوست و مو با فندق

از خواص فندق برای کودکان همچنین بزرگسالان آبرسانی آن برای پوست و مو است. ویتامین های موجود پوست را شاداب و پرطراوت کرده و پیازچه های مو را تقویت می نماید. بنابراین کسی که از فندق استفاده می کند از ریزش مو در امان است و خشکی پوست او در درجه پایین تری قرار می گیرد.

چه زمانی به کودک فندق و آجیل دهیم؟

زمانی که کودک شما از شیر مادر جدا و غذا می خورد. سن مناسب آجیل و فندق به کودک از یک سالگی به بالا و به شکل پودر و حریره است. زیرا در این سن نمی توانند مغزهای سخت و محکم را بِجَوَند. در سنین پایین تر احتمال خفگی و مشکلات دیگر برای کودک وجود دارد بنابراین از خوراندن مغز های روغنی و سفت به کودک بپرهیزید و در صورت مبتلای کودک به آلرژی به او آجیل و فندق ندهید.

بیشتر بخوانید
خواص دارویی عسل: اسرار پنهان طبیعت برای سلامتی و زندگی با انرژی

قراردادن فندق در رژیم غذایی کودک – خواص فندق برای کودکان

شما با اضافه کردن آجیل و فندق در رژیم غذایی کودک در بازه سنی مناسب، به رشد اندام و سلامتی او کمک می کنید. فقط دقت داشته باشید که چگونه آن را به کودک خود خواهید داد تا بیشترین تاثیر را بر روی او بگذارد. فندق را باید در آسیاب کاملا پودر کنید و در میان وعده های زیر از آن استفاده کنید. این میان وعده ها به این صورت درست کنید:

  • داخل یک لیوان شیر، یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و مقداری پودر فندق را به آن اضافه و به کودک بدهید.
  • پودر فندق را با سالاد او بریزید.
  • داخل پوره یا غلات صبحانه پودر فندق بریزید و به کودک بدهید.
  • موز را خرد کرده و بر روی آن پودر فندق بریزید تا کودک میل کند.
  • اسموتی هایی که در خانه درست می کنید نوشیدنی حاوی پودر فندق، میان وعده مناسبی برای کودک است.
  • به همراه کره بادام زمینی، فندق آسیاب کرده را با ساندویچ ترکیب کنید.
  • می توانید حریره را نه تنها با فندق بلکه با گردو، بادام، پسته درست کنید و به کودک در وعده صبحانه و یا میان وعده بدهید.
فندق آسیاب شده برای کودکان
خاصیت فندق و بایدها و نبایدها

چه کسانی نباید فندق مصرف کنند؟

  • افراد و کودکانی که سابقه حساسیت و یا آلرژی به مغزهای آجیل دارند.
  • کسانی که پلاکت خونی پایینی دارند نباید فندق بخورند. ویتامین E زیاد موجود در فندق باعث رقیق شدن خون می شود و خطر خونریزی را زیاد می کند.
  • به علت آمادگی نداشتن دستگاه گوارش کودکان باید استفاده از آجیل را خیلی کم کرده و روزانه 200 میلی گرم در برنامه غذایی آنان قرار گیرد.
  • خانم های باردار و شیرده در صورت استفاده از دانه های روغنی حتما با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

در مطالب بالا خواص فندق برای کودکان گفتیم که بهتر است در سن مناسب و به مقدار خیلی کم کودک را تغذیه کنید. فندق باید حتمما به صورت پودر باشد. در غذاهای کودک استفاده از پودر بهتر است و نتیجه بخشی خوبی دارد. به علت اینکه معده و روده کودک توانایی هضم دانه سفتی مانند فندق را ندارد باید احتیاط کنید. ضمن دارا بودن فندق از ویتامین ها و مواد مغذی دیگر باید توجه داشته باشید که باعث بروز حساسیت نشده و به درستی استفاده کنید. فندق دارای خواص زیادی است که به سلامتی و رشد بدن کمک شایانی خواهد کرد.

zahrarezayi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *