طرز تهیه گز با 5 طمع مختلف به روش خانگی

طرز تهیه گز

گز یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین تنقلات سنتی ایران و سوغاتی اصفهان است که در عید کنار ظرف آجیل حظور دارد! اما این سوغاتی بی‌نظیر در شهرهایی مانند: یزد، فارس، کرمان، همدان تولید می‌شود. البته بهترین و خوشمزه‌ترین همچنین مرغوب‌ترین گزها، گز اصفهان است. اما گز را فردی به نام محمدعلی شکرچیان برای اولین در اصفهان شروع به تولید کرد. می‌توان گفت که 90 درصد گز ایران در اصفهان تولید می‌شود! در سازمان مالکیت فکری گز به نام اصفهان ثبت شد. اما اگر می‌خواهید با طرز تهیه گز آشنایی بیشتر داشته باشید با آجیل و خشکار روغنی همراه باشید.

آموزش طرز تهیه گز
گز اصفهان

روش تهیه گز

برای تولید گز از افزودنی غیرطبیعی یا هیچ‌گونه موادی استفاده نمی‌شود. همچنین از ماده‌های اصلی به نام گزانگبین یا انگبین در گز اصفهان استفاده می‌شود! باتوجه‌به قیمت بالای انگبین به‌جای آن در تهیه گز از موادی به نام گلوکز استفاده می‌شود. در صورت کلی مواد لازم برای تهیه گز شما این موارد است: گلوکز و گزانگبین، گلاب، سفیده تخم‌مرغ، شکر، مغز پسته یا بادام. البته ممکن است در برخی ترکیبات متفاوت باشد؛ چون تنوع گز بالا است.

روش تهیه گز
گز

انواع گز

  1. گز شکلاتی
  2. گز لقمه‌ای
  3. سوهان گز
  4. گز بدون قند
  5. گز آردی

انواع مختلف گز اصفهانی و طرز تهیه آن

گز ها بر اساس بود و نبود مواد دارای اسم و خواص مختلفی است. اما از انواع گز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  گز خانگی ساده: در این نوع گز از شکر، گلوکز، سفیده تخم مرغ، گلاب، آب، آرد سفید و مغزهای آجیل مثل پسته، بادام و فندق استفاده شده است.
  • گز خانگی بدون گلوکز: در تهیه این گز همه ی مواد به جز گلوکز که در تهیه ی گز ساده مورد استفاده قرار گرفته بود، وجود دارد.
  • گز خانگی با عسل: در تهیه آن علاوه بر مواد استفاده شده در گز ساده از عسل نیز به عنوان شیرین کننده استفاده می شود.
  • گز خانگی با انگبین: انگبین ها مواد شیرینی هستن که به طور طبیعی به صورت صمغ، روی درختچه های خاردار تشکیل میشود که می توان به مواد اولیه ی گز ساده اضافه کرد و گز انگبین به دست آورد.
  • گز خانگی با شیر خشک: در این نوع گز به جای استفاده از آرد، شیر خشک را جایگزین می کنیم.
  • گز خانگی بدون گلوکز و عسل: در طرز تهیه ی گز ساده، از گلوکز و عسل صرف نظر می کنیم.
  • گز خانگی با ژلاتین: در تهیه ی گز با ژلاتین علاوه بر مواد مورد استفاده در گز ساده، از پودر ژلاتین و آبلیمو نیز استفاده می شود. که در مرحله ی اول به آب اضافه می شوند.
  • گز خانگی با شیره انگور: در تهیه این نوع گز نیز شیره ی انگور به مواد اصلی تهیه گز اضافه می شود.
  • گز لقمه ای: در گز لقمه ای همه ی مواد استفاده شده در گز ساده مورد استفاده قرار می گیرد و تنها تفاوت در این است که گز ساده را در آرد میغلتانیم ولی گز لقمه ای را برش می دهیم.

طرز تهیه گز شکلاتی

در این نوع گز علاوه بر مواد اولیه به یک مواد دیگری به نام شکلات نیاز داریم. اما یک ایده جالب برای تزیین گز این است که شما می‌توانید شکلات را به‌صورت قطعه‌قطعه ببرید! با تکه‌های آن گز را تزیین کنید. یا می‌توانید با یک لایه‌نازک روی گز را بپوشانید تا ظاهر بهتری داشته باشد.

طرز تهیه گز شکلاتی
گز شکلاتی

گز لقمه‌ای

طرز تهیه این نوع از گز تا حدودی شبیه گز آردی است! فقط یک تفاوتی دارد. آن هم این است که در هنگام تهیه گز آردی، گز را در آرد می‌غلتانیم. اما گز لقمه‌ای را پس از این آماده شد فقط به شکل‌های مختلف مثل: مربع یا دایره‌ای برش می‌دهیم.

سوهان گز

این نوع از گز تقریباً ترکیبی از سوهان قم و گز اصفهان است. این مخلوط بسیار مشهور است و طرف‌دار بسیاری دارد. در این نوع گز، گز را داخل سوهان قرار می‌دهند و به‌صورت لقمه‌ای است. برای تهیه این نوع گز ابتدا باید سوهان را روی یکی سینی که از قبل چرب شده است پهن کرده! بعد گز را روی آن پهن کرده در مرحله بعد یک‌لایه دیگر از سوهان را روی گز قرار می‌دهیم. این کار باید طوری انجام شود که گز بین دولایه از سوهان کاملاً حس شود. در مرحله بعد به مخلوط شکل می‌دهیم و برای مدت زمانی در یخچال قرار می‌دهیم.

پیشنهادی: برای بازدید از آجیل سازمانی و راهنمای خرید آن کلیک کنید.

گز بدون قند

از آن جایی از اسم این نوع گز معلوم است در این نوع گز از قند و آرد استفاده نمی شود! یا کمتر از آن ها استفاده می‌شود. اما این نوع گز برای کسانی که مبتلا به بیماری هایی همچون دیابت هستند یا رژیم دارند خیلی مناسب است.

طرز تهیه گز آردی

مواد لازم برای طرز تهیه گز آردی: سفیده تخم‌مرغ یک عدد، گلوکز نصف پیمانه،  شکر نصف پیمانه، گلاب یک‌چهارم پیمانه، آب یک‌چهارم پیمانه، آرد یک پیمانه، مغز پسته یا بادام به‌اندازه دلخواه می‌باشد.

طرز تهیه گز آردی

مرحله اول

در ابتدای کار آب و گلاب و شکر را در داخل یک ظرف با هم دیگر مخلوط می‌کنیم! و روی شعله بسیار ملایم قرار می‌دهیم. بعدازاین شکر به طور کامل حل شد. اثری از نماند گلوکز را به مواد اضافه می‌کنم و مخلوط را اجازه می‌دهیم به مدت‌زمان 10 دقیقه روی حرارت بماند البته روی همان حرارت ملایم بماند.

مرحله دوم

موادی که در مرحله اول به‌دست‌آمده است باید به مقدار لازم غلظت داشته باشد. چون که اگر غلظت مواد کم باشد گز نیز شل خواهد شد! برای تست این مورد می‌توانید مواد را در بین دو انگشتان قرار بدهید. اگر حالتی کش‌دار داشت پس مواد حاضر است.

بعد از تست غلظت مواد، آن را از روی گاز بردارید و برای گرم ماندن مواد می‌توانید آن را روی بخار کتری یا روی سماور بگذارید. بعد سفیده تخم‌مرغ را هم بزنید و آن‌قدر به هم بزنید تا سفیده تخم‌مرغ شکل بگیرد. منظور از شکل‌گرفتن سفیده تخم‌مرغ این است که وقتی تخم‌مرغ هم زده شده را در درون ظرف برگردانیم از ظرف بیرون نریزد.

مرحله سوم

در این مرحله کمی از سفیده را به موادی که در مراحل قبلی آماده کرده بودیم اضافه می‌کنیم. آن‌قدر هم می‌زنیم تا مواد یکدست شود! بعد از یکدست شدن مواد همه آن را اضافه کرده و هم می‌زنیم. پس از یکدست شدن مواد با قاشق چوبی مواد را هم می‌زنیم و این کار را باید 45 دقیقه ادامه دهیم! تا مواد حالت سفتی به خودش بگیرد. همچنین حین هم زدن مواد حواستان باشد مواد روی حرارت ملایم باشد و ته نگیرد.

مرحله آخر

در مرحله چهارم یا همان مرحله آخر می‌توانیم برای تزیین و طعم‌دار شدن آن به مقدار دلخواهی پسته یا بادامی را اضافه کنیم. همچنین برای این که به‌صورت کامل پسته یا بادام در مواد پخش شود باید مواد را هم بزنیم. در آخر روی یک پلاستیک فریزر که بزرگ باشد آرد بریزید و مواد را روی آن پهن کنید! سپس روی مواد را با آرد بپوشانید. به مدت 2 ساعت مواد را بگذارید در یخچال بماند چک کنید زمانی که کامل سفت شد می‌توانید برش دهید.

نکته طلایی برای تهیه گز آردی خوشمزه

تولید گز به روش صنعتی

گز ها به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می شود. به طور کلی تفاوتی بین کیفیت در هیچکدام از دو روش دیده نمی شود. روش اصلی تهیه ی گز روش سنتی آن است با این تفاوت که در روش صنعتی مسئولان فنی که نمایندگان معاونت غذا و دارو هستند بر تولید آن نظارت می کنند که در این صورت کیفیت و مرغوبیت نسبت به روش سنتی بالاتر می رود.

 

چهار نکته طلایی برای تهیه گز آردی خوشمزی

در تهیه گز آردی باید حتماً حواستان باشد که به‌هیچ‌وجه مواد سرد نشود! زیرا که اگر مواد سرد شود آن‌جور که مطابق میلتان باشد نمی‌توانید درست کنید.

نکته دوم

برای این که اطمینان حاصل کنید که موادتان آماده است کمی از مواد را بردارید اگر مواد به دست نچسبید! مواد آماده است. اگر چنین نبود به هم‌زدنتان ادامه دهید.

نکته سوم

برای این گز بهتر درست شود بهتر است یک روز مواد را داخل یخچال نگه دارید. برای نگهداری بهتر از گزها بیش از یک هفته بهتر است مواد را در داخل یخچال قرار دهید.

نکته چهارم

برای این که مواد بهتر درست شود! آن را در درون یک ظرف دربسته قرار دهیم و در زیر مواد از آرد استفاده کرده و مواد را ریخته بعد آند نیز روی گزها آرد بریزیم. همچنین باید در آن ظرف را محکم ببندیم.

روش نگهداری از گز

برای نگهداری گز برای مدت زمان زیاد می توانید آن را در داخل یک ظرف دربسته گذاشته و در فریزر قرار دهید.  چون دمای فریزر مانع تبخیر آب موجود در گز می شود و از دست رفتن آب به منزله ی سفت شدن آن است. با قرار دادن در فریزر به حفظ آب و نرم ماندن گز کمک خواهید کرد.

همچنین دمای پایین فریزر از فعالیت باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کرده و مانع کپک زدن و فاسدی در آن می شود.

برای مطالعه ی بیشتر درباره ی روش نگهداری گز می توانید به مقاله ی روش نگهداری گز در سایت آجیل و خشکبار روغنی مراجعه کنید.

سخن آخر

گز از خوشمزه‌ترین و پرطرف‌دارترین سوغاتی‌هایی است که طرز تهیه آن نکاتی دارد! که این نکات باید به‌دقت رعایت شود. در این میان آجیل و خشکبار روغنی همراه شماست وسعی داشته شما را با طرز تهیه این سوغاتی که انواع مختلفی دارد به‌درستی آشنا کند و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. اگر شما هم طرف‌دار سوغاتی گز هستید می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “انواع گز”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “گز شکلاتی، گز لقمه‌ای، سوهان گز، گز بدون قند، گز آردی”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “گز بدون قند”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “از آن جایی از اسم این نوع گز معلوم است در این نوع گز از قند و آرد استفاده نمی شود! یا کمتر از آن ها استفاده میشود. اما این نوع گز برای کسانی که مبتلا به بیماری هایی همچون دیابت هستند یا رژیم دارند خیلی مناسب است.”
}
}]
}

nasrinrezanejhad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *