آجیل های خون ساز کدام ها هستند؟

آجیل های خونساز

آیا می دانید که کم خونی یکی از عوامل شایع زمینه ای انواع بیماری ها است؟ بیشتر کسانی که به کم خونی یا آنمی مبتلا هستند به دلیل آگاهی کمی از علایم این بیماری، متوجه وجود آن نیستند. بنابراین با بی‌ خبری از کم خونی مشکلات دیگری نیز گریبان‌گیر افراد می شود و زمینه تشکیل بیماری های دیگری می گردد. آجیل های خون ساز از جمله مغزهای روغنی هستند که علاوه بر داشتن فواید بسیار بر روی کم خونی نیز تاثیر مثبت دارد. آجیل ها دارای طعم و مزه منحصر به فردی هستند که فرد را برای استفاده زیاد ترغیب می کنند. اما باید توجه داشت که مصرف هر چیزی در اندازه و مقدار مناسبی درست است و بیشتر آن به ضرر فرد تمام می شود.

اگر دوست دارید بدانید که چه آجیل هایی برای کم خونی مفید هستند با ادامه مقاله همراه ما باشید. 

فهرست مقالات

  • فقر آهن یا کم خونی چیست؟
  • کدام آجیل ها خون ساز هستند؟

فقر آهن یا کم خونی چیست؟

کم خونی یا فقر آهن (آنمی) یک نوع بیماری است که در اثر کمبود آهن در بدن اتفاق می افتد. با کم شدن آهن تعداد هموگلوبین یا گلبول های قرمز خون کم، و اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن صورت نمی گیرد. بسیاری از خانم ها به دلیل قاعدگی و زایمان خون زیادی را از دست می دهند و این خود یکی از عوامل شایع کم خونی در زنان و دختران به شمار می رود. در کنار این ها، تغذیه نامناسب نیز به این مسئله مهم دامن‌زده و مشکلات بیشتری را به وجود می آورد.

آجیل های خون ساز می تواند تا حدی به درمان فقر آهن کمک کند ولی در کنار مصرف آن باید به اصلاح تغذیه و مواد غذایی نیز توجه نمود. خواص آجیل تنها به فقر آهن منتهی نمی شود بلکه به دلیل داشتن مواد مغذی و انواع ویتامین ها برای سلامتی نواحی مختلف بدن مفید است.

از علایم شایع کم خونی می توان به مواردی همچون: ضعف و خستگی، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، سرد شدن دست و پاها، سردرد، سرگیجه، ریزش مو، از دست دادن تمرکز و کاهش نیروی بدن و … اشاره کرد. 

 

بیشتر بخوانید
جالب ترین فواید چای به
آجیل ها و میوه های خشک
ترکیب آجیل ها و میوه های خشک برای خونسازی

 

کدام آجیل ها خون ساز هستند؟

دانه های روغنی بهترین جایگزین به جای انواع فست فود و چیپس و پفک است که می تواند سطح هموگلوبین خون را افزایش داده و از فقر آهن جلوگیری کند. برای استفاده از خواص آجیل و بهره مندی از فواید آن بهتر است به صورت خام آن را میل کنید. اما کدام مغزها چنین خاصیتی را دارند؟ در ادامه مقاله به صحبت درباره آجیل های مختلفی که خون سازی می کنند خواهیم پرداخت.

بادام هندی

یکی از خوشمزه ترین منابع آهن، کلسیم، زینک و منیزیم بادام هندی است. وجود انواع ویتامین های E، B1، B2 و فولیک اسید نشان از مقوی بودن آن است. همچنین دو عنصر مهمی که در ماهی به وفور یافت می شود مگا ۳ و امگا ۶ است که در بادام هندی نیز یافت می گردد. اگر به دنبال افزایش گلبول های قرمز خون خود هستید و از عوارض کم خونی رنج می برید حتما بادام هندی را در میان وعده های خود جای دهید.

بادام هندی و خونسازی
یکی از آجیل های خونساز خوشمره بادام هندی می باشد

آجیل خون ساز به نام بادام زمینی

این نوع بادام از جمله آجیل‌هایی است که هم در کشور ما زیاد تولید می‌شود و قیمت پایین‌تری نسبت به سایر بادام‌ها در بازار دارد. بنابراین دسترسی و خرید آن آسان است و هزینه زیادی را نمی طلبد. بادام زمینی با داشتن مقدار بالایی آهن و فولات باعث تولید خون می شود و رنگ پریدگی حاصل از فقر آهن را درمان می کند. ویتامین B6، روی و منیزیم موجود در آن باعث جذب هرچه بیشتر آهن شده و کمبود آن را جبران می نماید. همچنین بادام زمینی حاوی زینک، مس، منیزیم، فسفر، پتاسیم، فولات، فیبر، ویتامین های گروه B و E بوده و کربوهیدرات ها و پروتئین را نیز دارا است.

بیشتر بخوانید
کدام آجیل ویتامین دی دارد؟

توجه: خانم های باردار توجه داشته باشند که استفاده از بادام زمینی بهتر است با مشورت پزشک صورت گیرد زیرا مصرف آن در دوران بارداری به علت داشتن آهن بالا ممکن است سبب بروز آلرژی در نوزاد گردد.

پسته

از پرطرفدارترین آجیل ها پسته می باشد که نه تنها مغذی است بلکه با داشتن انرژی و ویتامین های دیگر برای بدن فوق العاده مهم است. خواص این آجیل مانند: آهن، پتاسیم و ویتامین B6 است که مقدار قابل توجهی انرژی را برای سوخت و ساز و بدن فراهم می کند. پسته علاوه بر افزایش هموگلوبین خونبه خاطر داشتن اسید فولیک، بینایی را نیز تقویت می نماید. تاثیر مغزهای روغنی به صورت خام برای سلامتی قابل چشم پوشی نیست و می توان آن را در میان وعده های خود جای داد.

https://roghaninuts.com/product/%d9%be%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%a7%da%a9%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%85%d8%aa%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%b2%d8%b9%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/

بادام درختی

وجود ویتامین های گروه B مانند: B1، B2، B12 و ویتامین های E، C در بادام درختی باعث شده است تا به یک مولتی ویتامین طبیعی تبدیل شود. زینک و آهن موجود در بادام درختی باعث تقویت هموگلوبین و افزایش آن می شود. بادام درختی سرشار از کلسیم است و برای افرادی که از کمبود کلسیم رنج می برند مفید واقع می گردد. پروتئین و آهن موجود، آن را به یک قرص آهن بدل کرده که بدون عارضه جانبی شیمیایی می توان مصرف کرد.

بادام درختی برای خونسازی
از آجیل های خونساز بادام درختی است

مصرف زیاد بادام درختی باعث نفخ، یبوست، درد معده، اسهال و چاقی می شود بنابراین از خوردن آن بیشتر از 10 عدد روزانه اجتناب کنید.

https://roghaninuts.com/product/%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85-%da%a9%d8%a7%d8%ba%d8%b0%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87/

گردو یک آجیل خون ساز

گردو از جمله مغزهایی است که در بیشتر خانه های ایرانی در وعده صبحانه همراه با پنیر مصرف می شود. استفاده روزانه از آن به مقدار 30 گرم به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید، روی، مس، امگا ۳، امگا ۶. امگا ۹ و آهن باعث از بین رفتن کم خونی آن می شود. گردو کلسترول های بد خون را کاهش می دهد و با داشتن انواع آنتی اکسیدان ها به خون سازی کمک می کند.

مغز گردوی مراغه

ویتامین های موجود در گردو عبارت است از: C، K، E، A، B12، B6،B5 که هر کدام در نوبه خود تاثیری برای سلامتی اندام های بدن انسان دارد. منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، مس، روی، فیبر، آهن، منیزیم. پتاسیم، منگنر و سلنیوم که در گردو دارد آن را به عنوان یکی از مهم ترین آجیل ها تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید
از چند ماهگی به نوزادان آجیل بدهیم؟ (میزان و طریقه مصرف)
گردو برای افزایش خون
از افزایش دهنده های خون گردو است

فندق

این آجیل نیز با داشتن ویتامین هایی مانند: A، B، E، C و موادی همچون آهن، کلسیم و فسفر به عنوان رقیب مغزهای دیگر در میان آجیل ها است. مصرف فندق در کودکان به رشد آن ها کمک می کند و در کسانی که دچار فقر آهن هستند باعث بهبود کم خونی می شود. فندق با داشتن کالری زیاد انرژی روزانه برای کارهای سنگین و خسته کننده را فراهم می نماید.

https://roghaninuts.com/product/%d9%81%d9%86%d8%af%d9%82-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%82%d8%b2%d9%88%db%8c%d9%86-2/

خواص آجیل و تاثیر مغزهای روغنی مانند: فندق به بهبود عملکرد اندام ها کمک، و باعث می شود تا بدن مواد معدنی خود را که دچار کمبود است را تامین نماید.

آجیل های خونساز و فندق
فندق به عنوان یک مغز روغنی خونساز

سخن آخر

در مطالبی که در سایت آجیل و خشکبار روغنی گفته شد یکی از بهترین و طبیعی ترین راه جبران کم خونی آجیل ها است. خواص آجیل و تاثیر آن بر روی فقر آهن از جمله موارد مهمی است که همه افراد به خصوص خانم ها باید به آن توجه کنند. آجیل های خون ساز با داشتن مقدار قابل توجهی آهن و فولات کمک به تشکیل گلبول های قرمز و افزایش هموگلوبین می شود. قراردادن چند عدد از آن ها به صورت خام و متناسب با میزان گفته‌شده در وعده صبحانه و میان وعده ها می تواند بیماری آنمی را درمان کند. و مشکلاتی را که در اثر این بیماری به وجودآمده است را از بین ببرد.

zahrarezayi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *