نحوه خشک کردن انجیر در خانه

خشک کردن انجیر

خشک‌شدن مناسب انجیر مواد مغذی آن را برای چندین ماه حفظ می‌کند و از خواص دارویی انجیر می‌توان در هرزمان از سال استفاده کرد. انجیر جایگزین خوبی برای شکر چای است. گنجاندن انجیر در رژیم غذایی به دلیل خواص زیاد آن به‌سلامت خانواده شما به مقدار قابل‌توجهی کمک می‌کند.

پیشنهادی: برای بازدید از محصولات خشکبار و میوه خشک کلیک کنید.

خشک کردن انجیر

چه نوع انجیری برای خشک کردن مناسب است؟

وقتی صحبت از نحوه خشک‌کردن انجیر به میان می‌آید در واقع نوع انجیر هم مهم می‌شود. بهترین نوع از انجیر برای خشک‌کردن انجیر استهبان هست و این نوع انجیر خوش‌رنگ، شیرین و به رنگ زرد است. نکاتی در هنگام خرید انجیر وجود دارد که باید حتماً دقت داشته باشید از جمله: پوست آن تا حدودی نرم و تازه باشد، مزه آن ترش نباشد و اگر این‌گونه نباشد میوه نارس است. البته اگر میوه انجیر بیش از حد نارس باشد باعث افت کیفیت محصول می‌شود.انجیر استهبان بهترین انجیر برای خشک کردن

روش خشک کردن انجیر در خانه

اشیاء مورد نیاز:

  • پارچه توری
  • چاقو کوچک
  • قفسه سیمی

روش خشک کردن انجیر در خانه

مراحل نحوه خشک کردن انجیر در خانه

  1. در مرحله اول باید انجیر را به تمیزی بشورید تا خاک‌های روی آن شسته شود تا کاملاً تمیز باشد.
  2. در دومین مرحله ساقهٔ انجیر را با چاقو برش دهید و اگر لکه‌ای داشت آن را با چاقو بردارید.
  3. در این مرحله این میوه را از قسمت بالابه‌پایین به دو قسمت تقسیم کنید.
  4. در چهارمین مرحله یک‌پارچه توری را با یک قفسه سیمی که بزرگ باشد تا بتواند تمامی انجیرها را پوشش دهد را در جلوی نور خورشید قرار دهید.
  5. اما در این مرحله انجیرها را بادقت در یک خط بگذارید؛ ولی از لمس زیاد آن خودداری کنید.
  6. در ششمین قدم باید برای جلوگیری از حشرات کوچک یک‌پارچه توری روی انجیرها بکشید.
  7. اما در مرحله آخر باید دو روز صبر کنید تا کامل خشک شود؛ ولی هر صبح سری به آن بزنید، بعد از دو روز انجیر باید نرم قابل‌انعطاف باشد؛ اما هنگام فشاردادن خشک باشد.
بیشتر بخوانید
خواص فندق برای کودکان و تأثیری که بر روی بدن آن ها می گذارد!

نحوه خشک کردن انجیر در آفتاب با روش سنتی

اگر شرایط فراهم باشد؛ یعنی شرایط محیطی مناسب باشد، می‌توان با نور خورشید خشک کرد. در اولین قدم باید انجیرها را در یک تور مشبک و در یک‌جهت بچینید و برای چند مدت در معرض خورشید قرار بدهید و با یک تور نازک انجیرها را بپوشانید تا در معرض حشرات و خاک نباشد. اگر صبح زود آن‌ها را چک می‌کنید اگر انجیر خشک شده باشد جمع کنید؛ چون گرما باعث نرم‌شدن انجیر می‌شود.

یک روش دیگر که از سنتی‌ترین روش‌ها است این است که انجیرها را از نخ رد کنید. تقریباً به شکل تسبیح باشد و در معرض خورشید آن را آویزان کنید و یک نکته مهم می‌توانید قبل خشک‌کردن به آن کمی آرد بزنید.

پیشنهادی: برای بازدید از آجیل سازمانی و راهنمای خرید آن کلیک کنید.

نحوه خشک کردن انجیر در فر و اجاق گاز

ابتدا بگذارید فر از قبل گرم کنید و بر روی 60 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در قدم دوم این میوه را روی صفحهٔ مشبک بگذارید و در داخل فر قرار دهید. اما در فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت  انجیر خارج بشود. اما توجه داشته باشید درجه فر از 135 بیشتر نباشد. اگر شرایط این‌طور نباشد انجیر پخته می‌شود و انجیر باید داخل فر را چک کنید و انجیرها را بچرخانید.

اما مدت‌زمان کافی برای نیمه‌خشک ماندن انجیر حدود 12 تا 18 ساعت است. اگر انجیر تازه باشد 36 ساعت نیاز است، و میوه انجیر زمانی کامل خشک می‌شود که آب درون میوه خشک شود و حالت چروکیدگی داشته باشد.

نحوه خشک کردن انجیر در کارخانه

برای خشک‌کردن میوه انجیر در کارخانه‌ها از مواد خشک‌کننده استفاده می‌شود. اکثر مراحل و فرایندهای خشک‌کردن میوه انجیر استفاده از هوای داغ است. با کریستاله کردن مواد غذایی، خشک‌کن هوایی، میوه را به شکل اولیه خشک می‌کنند.

بیشتر بخوانید
ارتباط توت خشک و دیابت چیست؟ دیابتی‌ها توت خشک بخورند؟

فواید انجیر خشک

  1. درمان نفخ و باد معده
  2. مقوی و انرژی‌زا
  3. کالری زیاد
  4. منبع آهن برای افراد کم‌خون
  5. رفع یبوست و کنترل فشارخون
  6. رفع و جلوگیری از پوکی‌استخوان
  7. جلوگیری از ریزش مو
  8. ضدسرطان
  9. دارای مواد معدنی: آهن، پتاسیم و کلسیم
  10. سرشار از ویتامین ب 6
  11. جلوگیری از تهوع بارداری
  12. افزایش شیر

سخن پایانی

انجیر یکی از مقوی ترین میوه ها است اما وقتی این میوه خشک می شود تاثیر آن 5 برابر میوه تازه می شود. اما طرز درست خشک کردن این میوه می تواند در مقوی بودن آن نیز نقش بسزایی داشته باشد. آجیل و خشکبار روغنی در کنار ارائه محصولات با کیفیت و تمیز سعی دارد نیز اطلاعات درستی در اختیار شما عزیزان قرار دهد، ممنون از همراهی شما ما همیشه در کنار تان هستیم.

nasrinrezanejhad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *